Built Environment (BE) is ontstaan uit het achter de schermen samengaan van 3 opleidingen aan De Haagse Hogeschool; Civiele Techniek, Bouwkunde en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Het identiteitstraject viel deels samen met een herziening van de leer- en werkomgeving voor Built Environment. Zowel vernieuwing van het onderwijs als van de binnenarchitectuur. De architect vroeg om input van de opleidingen. Hij wilde, binnen de kaders die de Haagse Hogeschool hanteert, de omgeving naar wens van de opleidingen aanpassen. Naast de (rationele) wensen, zoals de benodigde ruimte, had Built Environment ook behoefte om in de leer- en werkomgeving de identiteit te tonen. Om de omgeving aan te passen en zo de identiteit te beleven.
KATI heeft in twee sessies met docenten uit de drie opleidingen een (aanvullende) briefing opgesteld voor de architect. Er is dus een vertaling gemaakt door personen van BE naar wat zij verwachten van de omgeving, zodat deze aansluit op de identiteit, dit was goed mogelijk, omdat ontwerp, vormgeving en omgeving in het verlengde ligt van de opleidingen en dus de kennis van de docenten.
Het is een voorbeeld van hoe bij een dergelijke briefing de identiteit als ijkpunt en als inspiratiebron kan worden gebruikt. Opvallend is, dat na de overeenstemming van wat de identiteit is, ook de vertaling naar de visuele taal (van de omgeving) soepel verloopt.