Bron: november 2018, PWC

Familiebedrijven maak jullie kernwaarden expliciet

Langetermijnperspectief

Verantwoordelijkheid nemen voor maatschappelijke onderwerpen heeft een lange traditie bij familiebedrijven. Als buitenstaander is het lang niet altijd zichtbaar, maar in de directe omgeving weet men: het bedrijf draagt bij aan de voetbalclub, aan maatschappelijke projecten, aan de geloofsgemeenschap of natuurbeheer.

Met de kernwaarden en missie zit het bij familieondernemingen meestal wel goed. Maar liefst tachtig procent van de Nederlandse familiebedrijven die meededen aan onze Family Business Survey 2018 zegt erover te beschikken. Toch heeft slechts 43 procent ze opgeschreven. Hier is wat mij betreft nog veel te winnen. Zeker als een onderneming groeit en internationaal expandeert, is het belangrijk om de waarden op papier te hebben en ze expliciet uit te dragen. Daarmee voorkomt men situaties zoals ik die weleens bij een klant zag. Het bedrijf zei over sterke waarden te beschikken, maar managers die van buiten kwamen namen beslissingen die daarmee niet strookten.